Grattis, god jul och glad Kristi flygare

Grattis, god jul och glad Kristi flygare

Grattis, god jul och glad Kristi flygare. Äntligen förgylls det hittills – milt uttryckt – haltande 2020 med lite upplyftande nyhetsstoff. Detta då ett gäng supersmarta forskare lyckats bevisa att våra mest lustfyllda favoritövningar (läs: bicepscurls) skapar bättre resultat än hatövningarna som håller oss ångestvakna om nätterna. Så, yes. Prisa forskningen!

Tillhör du kategorin som suckar avgrundsdjupt om programmeringen eller friskispolaren föreslår livets alla hatövningar under en och samma träningsvecka? Jag med.
Well, nu har våra endorfinstinna böner blivit hörda. Böner som äntligen resulterat i publiceringen av studierapporten, från världsledande ”The Journal of strength and conditioning Research”, vars innehåll understryker det resultatmässiga värdet av att dra på smilbanden.

Standardiserade ”måsten” eller glädjefyllda val
Låter det lite för bra för att vara sant. Läs vidare.
Forskningsteamet lät en testgrupp om 18 personer, med vitt skilda träningsambitioner, genomföra tre träningspass i veckan. Detta under totalt 2,5 sammanhängande månader.
För att minimera eventuella felmarginaler standardiserades passens längd, frekvens och svårighetsgrader. Men en väsentlig skillnad mellan grupperna behölls – nämligen den som involverade ”glädje”.

Så, i klarspråk läts testgruppernas ena halva följa ett förbestämt och variationsrikt träningsschema – detta medan andra halvan fick fylla träningstillfällena med helt valfria favoritövningar för att skärskåda länken mellan träningsglädje och resultat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *